BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

sEk@d@r rEnUnG@n

" Janganlah kebencian kamu terhadap seseorang itu menyebabkan kamu berlaku tidak adil kepada mereka...berlaku adillah....kerana sesungguhnya ia lebih hampir kepada TAQWA "


(Al-Maidah : 8)

w@j@H2 s@y@ (O_*)

w@j@H2 s@y@ (O_*)

mY L@gU2....

Saturday, December 12, 2009

~~cInt@ pErT@m@~~

Cinta pertama!

“Dengan sinaran kasihmu,

Kian terancang hidupku

Tiada lagi keraguan

Kau bagiku kekuatan

Mana jua kau berada

Di temani cahaya cinta”

“Aku tak peduli..aku tetap nak luahkan isi hati aku pada dia..ni saja peluang yang aku ada..lagi pun bulan depan kita semua akan tamat pengajian, masing-masing akan bawa haluan sendiri.. aku tak tahu samada aku ada peluang lagi untuk berjumpa dengan dia atau tidak?” Luahan Adib.

“Aku paham Dib dan sememangnya itu yang patut kau buat dari dulu lagi, dari mula kau suka dengan dia..masa yang tinggal semakin suntuk Dib..kalau kau betul-betul suka dan ikhlas mencintai dia…aku sebagai sahabat akan menyokong tindakan kau..pergilah berterus terang dengan dia.” Kata-kata Hazrin memberi suntikan semangat kepada Adib.

Sekian lama dia memendam perasaan sayang terhadap seorang gadis. Gadis yang berjaya mencuri hatinya dengan senyuman yang manis dah raut wajah yang lembut. Ya! Gadis itu telah bertakhta dihatinya sejak bertahun lalu, seawal dia melangkah kaki mengejar cita-cita. Tapi bagaimana harus dia meluahkan segala isi hati dia? Berdepan dengan gadis itu atau melalui surat? Adib bermonolog sendirian….

________________________________****_______________________________________

“ Hei..apa ni? Tak nampak orang ke?” gerutu Adib. Habis berterabur buku-buku yang dikendongnya tadi.

“ Maaf…saya tak sengaja..saya nk cepat ini…saya minta maaf sangat-sangat..saya kena pergi dulu.” gadis itu terus berlalu tanpa menoleh semula ke arah Adib. Mata Adib terpaku di situ.

“ Hoi! Yang kau termenung kat sini buat apa? Penat kami tunggu kau dekat dalam, marilah..” sergah Hazrin. Adib masih terpaku. Diam. Hazrin pelik dengan tingkahlaku Adib sehinggalah dia menampar bahu Adib.

“Ah…eh..kau..Rinz, bila sampai…mana kawan-kawan kita yang lain?” kata Adib terperanjat.

“Diorang tunggu kita kat dalam Dib, kenapa kau lambat?..erm…marilah..nanti bising pulak mereka..”ucap Hazrin. Pelik dengan tingkahlaku Adib, sahabat baiknya itu.

Sejam berlalu, akhirnya pembahagian tugas dan perbincangan pada petang itu berjalan dengan lancar. Kata sepakat telah dibuat. Masing-masing tersenyum lega, langkah pertama telah selesai dan seterusnya mereka akan berkumpul semula agar pembahgian tugas terhadap ahli dapat dikumpulkan semula. Adib dan Hazrin mula mengatur langkah kembali ke kolej kediaman memandangkan kelas pada petang tersebut telah dibatalkan.

“Adib..kalau aku nak tanya kau sesuatu boleh?” Tanya Hazrin.

“Eh..sejak bila pulak kau ni pandai nak minta-minta izin dulu ni? Selalu main redah je?” tawa Adib bergema.

“ Takde la..aku cuma nak tanya kenapa kau lewat tadi? Lepas tu…bila aku tegur kau, aku tengok kau macam tenung sesuatu je? Kau ok ke ni? Kalau kau ada apa-apa masalah, kau ceritalah..aku sedia mendengar..lagi pun aku kan sahabat kau?”

Hanya sengihan Adib menjawab segala pertanyaan Hazrin. Biarlah ia menjadi rahsia hatinya untuk ketika ini. Belum masanya untuk dia bercerita kepada sesiapa. Bukan untuk menyorokkan perasaan yang baru berputik tapi dia sendiri tidak yakin dengan perasaannya itu lagipun dia masih ingat akan janjinya sewaktu melangkah masuk ke universiti ini. Keutamaannya ialah mengejar cita-citanya.

_______________________________***___________________________________

Deringan telefon bimbitnya di meja belajar mengganggu sedikit tumpuannya menelaah. Tanpa membuang masa Adib menjawab panggilan dari sahabatnya, Hazrin.

“Woi!..Kau kat mana ni? Kitakan ada perbincangan kumpulan kejap lagi..kau lupa ke? Aku tunggu kau kat tempat biasa ok?”

“Ya Allah…aku lupalah Rinz..ok..ok sekejap lagi aku sampai. Kau bagitau yang lain, aku lewat sikit. ‘Sorry’ ok.”

Adib dengan pantas bersiap, menyarung T-shirt Polo Sport warna putih dipadankan dengan jeans Levi’s 501 dan semburan Allure Sport melengkapkan panampilannya. Kelam kabut Adib mengatur langkah. Bimbang kelewatannya membuatkan rakan-rakan yang lain memarahinya walaupun sememangnya dia layak di marah. Sungguh! dia memang terlupa akan perbincangan yang telah diaturkan seminggu lalu. Dia bukan sengaja. Langkah demi langkah cuba dipercepatkan supaya dia segera sampai ke perpustakaan. Tanpa disedari tiba-tiba….

Gedebuk! bunyi sesuatu terjatuh…

“Ouch! Sakitnya….”

“Maaf..awak tak apa-apa? Saya tak perasan tadi..awak ok ke ni?boleh jalan?”

“ Tak pe..saya ok…Cuma kaki saya terseliuh sikit..bukan salah awak pun..salah saya jalan tak pandang depan..”

“ Betul ke awak ok ni? Kalau tak ok baik awak pergi ke klinik..dapatkan rawatan..sekali lagi saya minta maaf..saya tak perasan tadi” ujar Adib dengan nada kesal sambil membantu mengutip buku-buku yang bertaburan di tangga perpusatakaan.

“ Tak pe..bukan salah awak..tak perlu minta maaf…silap saya jugak..maafkan saya..terima kasih” ucapnya gadis itu sambil mengambil huluran buku-bukunya.

“Rasanya ini kali kedua kita berdentum kan? Oh ya!...saya Adib Affendy..panggil Adib je..”

“ Ha’ah kan?ni kali kedua saya ter“accident” dengan awak…maafkan saya pasal kejadian hari tu..saya betul-betul nak cepat..tu yang kelam kabut sampai terlanggar awak..saya Idayu…Seri Idayu..erm..saya kena minta diri dulu..jumpa lagi..”

Sebelum melangkah pergi, Idayu sempat memberi senyumanya. Adib membalas senyuman dan huluran salam yang dibalas dengan rapi.

_____________________________***______________________________________

Dewan kuliah pagi itu riuh dengan suara-suara pelajar. Masing-masing sibuk dengan hal-hal tertentu, ada yang bergosip, ada yang sibuk menelaah dan ada juga yang masih ‘mamai’. Tuntuan sebagai seorang pelajar IPTA dilalui sama seperti pelajar lain. Adib menuju ke tempat yang selalu menjadi ‘port’ dia dan rakan-rakan. Tugasan, amali, ujian semester dan ditambah dengan aktiviti-aktiviti kolej menjadi rencah hidup yang harus dilalui setiap pelajar. Dia tahu, itu tanggungjawab yang harus dipikul sebagai seorang pelajar dan ini juga merupakan sebahagian daripada mengejar cita-citanya.

Tiba-tiba dewan kuliah menjadi sunyi sepi. Semua pelajar terdiam. Seorang wanita melangkah masuk ke kelas. Wanita yang berusia lewat 40-an, berbaju kurung sutera dengan corak abstrak berwarna warni. Wajahnya tipis dengan alat solek. Penampilan yang ringkas tapi mampu menjadi perhatian pelajar-pelajarnya. Prof. Dr. Azariah, seorang pensyarah yang berdedikasi dalam menyampaikan pengajarannya.

Kelas selama 2 jam itu berlalu tanpa disedari. Segala tumpuan pada kelas telah habis setelah Prof. Dr. Azariah melangkah keluar dari dewan kuliah tersebut tapi mereka ditinggalkan dengan tugasan yang perlu diselesaikan dan dihantar pada minggu berikutnya. Pelajar-pelajar lain berebut keluar dari dewan kuiah tersebut dan menuju ke destinasi masing-masing.

“Woi! Jom sarapan? ‘port’ biasa ok!” pelawa Rinz pada teman-temannya.

“Orait..jom!” sahut teman yang lain.

Sudah sejam mereka duduk di café. Dalam sejam itu bermacam perkara yang mereka bualkan. Rata-rata mengenai alam pekerjaan. Inilah topik yang menjadi kegemaran bagi pelajar-pelajar tahun akhir selain dari topik perbincangan mengenai projek ilmiah tahun akhir.

Perbualan rancak antara Adib dan teman-temannya segera terhenti. Matanya tertumpu kepada seorang gadis yang baru melangkah masuk ke café itu. Langkah yang meriangkan pandangannya. Hantinya berbunga riang. Mekar seperti bunga-bunga krisantimum yang terhias indah di dalam café. Cinta hatinya muncul didepan mata!

Saat terpandangkan Idayu, teman-teman Adib terus tersenyum antara satu sama lain. Jadi inilah gadis yang sering menjadi igauan mimpi Adib. Seorang gadis manis berusia 21 tahun, berambut ikal mayang, hidung kecil terletak, mempunyai alis mata yang lentik dan cantik. Sekali terpandang pasti akan menoleh kali kedua untuk melihat raut wajah gadis itu kembali.

“ she’s gorgeous!” bisik hati Adib.

Di kaunter bayaran, Idayu berdiri dan mengeluarkan not RM 10 untuk membayar makanan yang dibeli. Sekadar sandwich untuk mengalas perutnya pagi ini. Dia menoleh ke bahagian kanan café dah ternampak Adib dan rakan-rakannya. Dia memandang Adib dengan senyuman manis yang terukir di bibir sambil menunduk hormat. Setelah wang baki dikembalikan, Idayu berlalu keluar dari café tapi langkahnya terhenti apabila namanya di panggil oleh seseorang.

“Idayu, seminit…Ayu nak cepat ke? Boleh kita berbual sekejap?” Tanya Adib.

“Ya saya…naper Adib? Ada apa-apa yang leh Ayu tolong?” jawab Idayu.

“ Erm..macam ni..boleh tak kalau Adib nak jumpa Ayu..ahad ni, kat Sunway jam 3 petang?” ujar Adib dengan nada gementar. Takut akan pelwaannya di tolak oleh Idayu. Dia nekad, mungkin ini waktu yang terbaik untuk dia ambil peluang. Perasaan malu dan gementar harus di atasi untuk mendapatkan sesuatu yang pasti. Ya! Dia kena yakin dengan dirinya.

Pantas Idayu membalas dengan senyum manisnya “ Ok..hari ahad ni..kita jumpa di Sunway..jam 3 petang. Kita jumpa nanti.” Idayu mengangguk dan berlalu.

Adib membalas senyuman yang diberikan sambil memerhati Idayu berlalu keluar dari café. Alhamdulillah langkah pertama mebuahkan hasil. Temujanji telah di aturkan. Kini Adib harus menyusun kata-kata untuk meluahkan isihatinya. Hatinya 50-50 samada Idayu akan menerima atau menolak. Segalanya masih berkemungkinan. Apa pun sebagai lelaki dia harus berani meluahkan. Ya!

________________________________***________________________________

Malam melabuhkan tirainya. Langit cerah ditemani bintang yang bergemerlapan, bulan sabit menyuluh kepekatan malam. Suasana malam sungguh mengasyikkan beserta deruan angin yang mendamaikan. Tapi hati Adib tidak berlabuh dengan tenang. Dalam samar kegelapan, hatinya merindui seseorang. Seseorang yang mampu mencengkam jiwanya, mampu mengubah warna-warna hidupnya. Sukar untuk dia melupakan senyuman gadis itu seolah senyuman itu telah terpahat kukuh dihatinya.

Pertama kali bertemu, dia tahu dia telah terpikat pada raut senyuman itu. Sungguh!. Tapi, pertemuan pertama tidak menjanjikan apa-apa, namun takdir telah menentukan, insiden kedua berlaku dan disitulah bermula segalanya. Detik perkenalan antara dia dan Seri Idayu. Huluran salam disambut mesra. Hubungan mereka berlansung seperti norma-norma hubungan yang lain. Masing-masing mengutamakan pelajaran, kerana itulah mereka serasi berkawan. Tanpa disedari bibit-bibit perasaan sayangdihati Adib mula bercambah meskipun dia tak pasti tentang perasaan Idayu. Dan esok dia akan meluahkan segalanya. Pasti!

____________________________________***_______________________________

Hatinya berdebar-debar. Adib mula rasa gelisah. Memang dia sengaja datang awal dari waktu yang dijanjikan. Masih ada 15 minit lagi sebelum jarum jam bergerak ke angka 3. Adib cuba mengumpul segala kekuatan. Cuba berlagak tenang meski hatinya berkocak kencang. “Ya ALLAH..aku bermohon kepadaMU, permudahkanlah urusan hambaMU ini, berikanlah aku secebis keyakinan dari kesempurnaanMU, sesungguhnya hanya ENGKAU yang mengetahui apa yang terbaik untukku…amin” doa Adib dalam hati.

Dari jauh Adib memerhati langkah Idayu menuju kearahnya dengan senyuman yang terukir dibibirnya. Sungguh dia tertawan dengan senyuman itu.

“Assalamualaikum…hai Adib..dah lama awak tunggu? Maaflah kalau Idayu terlewat.” Sapa Idayu.

“Waalaikumusalam..hai…erm…tak lah…awak tak lewat pun…saya yang sengaja datang awal...” Jawab Adib sambil tersengih.

“Idayu..apa kata kita jalan-jalan dulu..‘then’ baru kita makan nak?” pelawa Adib.

“Orait!..jom” Balas Idayu.

Deretan kedai dilalui. Dari satu kedai ke satu kedai mereka jelajahi. Sudah sejam mereka ‘tawaf’ dalam ‘mall’ tersebut. Kini mereka menuju ke restoran Kelantan delights. Sambil menikmati juadah yang dipinta, pelbagai topik yang dibincangkan. Kisah zaman kanak-kanak, rentetan warna-warni hidup sebagai remaja dan juga impian masing-masing. Ternyata ada keserasian antara mereka. Sesiapa yang melihat pasti mengatakan bahawa mereka pasangan yang ideal. Hati Adib semakin tertawan dangan sikap dan tingkahlaku Idayu. Walaupun gadis ini dibesarkan dalam arus kemodenan, tapi perilakunya sentiasa dijaga dan masih ada batasan-batasan dalam perhubungan. Senyuman yang sentiasa terukir di bibir gadis itu sentiasa menenangkan jiwanya.

“Mahal tempat ni. Baik makan kat warung biasa.” Kata Idayu selepas mereka habis menikmati hidangan. Selepas pelayan selesai membersihkan meja untuk sajian penutup.

“Sesekali ok. Tu pun nak bising.” Balas Adib sambil menhirup air minumannya. Membasahkan tekak yang masih terasa bahang pedas sup tom yam. Sengaja Adib memilih Restoran ini sebagai tempat menjadi saksi. Suasana yang tenang dan ruang yang sedikit privasi memudahkan Adib untuk melafazkan kata-katanya. Hemburan nafas dilepaskan perlahan-lahan.

“Erm..Idayu..ada sesuatu yang Adib nak katakan. Adib harap Idayu bagi peluang kat Adib untuk mengatakan sesuatu.” Bicara Adib.

“Adib nak cakap apa? Adib ada apa-apa masalah? Kalau ada ceritalah…Idayu leh dengar..” Balas Idayu.

“Bukan masalah….Adib ok…erm Cuma….” Tergagap Adib untuk mulakan bicaranya. Peluh kelihatan memercik di dahinya. Sungguh dia gementar untuk mengutrakan segalanya.

“Cuma apa? Bagitau je lah..” Hati Idayu mula berdebar-debar.

“Idayu..mungkin Idayu akan cakap Adib main-main…tapi Adib betul-betul ikhlas..sebenarnya Adib dah lama sukakan Idayu, sejak dari mula kita bertemu. Adib tahu, kita masih lagi belajar..perjalanan hidup kita masih jauh, tapi tak salah rasanya untuk Adib berterus terang. Adib nak Idayu tahu yang Adib benar-benar sayangkan Idayu. Adib nak hubungan ini lebih dari seorang rakan. Mungkin Idayu boleh mengatakan yang Adib ni gila atau terburu-buru, tapi percayalah…Adib benar-benar ikhlas. Izinkan Adib bertakhta di hati seorang gadis yang bernama Seri Idayu…itu permintaan Adib..hanya itu…kalaupun Idayu sukar untuk menerima Adib..Adib harap kita masih dan akan kekal sebagai kawan” adib menarik nafas lega, akhirnya terluah juga segala isihatinya. Namun, debaran tetap ada…jawapan dari Idayu!.

Berkerut kening Idayu. Bukan dia tidak faham tapi agak terkejut dengan kenyataan itu. Sungguh dia terkejut dengan apa yang Adib luahkan. Adakan ini mimpi bagi dirinya? Cuba di cubit pahanya. Ouch!..terasa sakit..ternyata dia tidak bermimpi!. Adib benar-benar didepan mata dan meluahkan segalanya.

Pandangan mata mereka bersatu. Sukar untuk ditafsirkan jawapan yang bakal dia terima. Hatinya kembali gelisah. Adib menunggu jawapan dari Idayu dengan penuh kesabaran.

“Adib…sungguh Idayu tak sangka yang Adib menyimpan perasaan pada Ayu. Ayu….Ayu tak tahu nak cakap apa…”
Balas Idayu.

Jelas raut kehampaan tergambar dimuka Adib. Dia harus terima hakikat bahawa Idayu tidak mungkin dapat menerimanya. Walauapapun, sekurang-kurangnya Adib dah berjaya meluahkan isi hatinya. “Tak apa lah Idayu..Adib faham…kita tak boleh memaksa orang untuk menyukai kita kan? Idayu jangan bimbang, Adib tak berkecil hati..kita masih boleh berkawan kan?”

“Adib….jangan salah sangka…bukan Idayu tak boleh menerima Adib…Adib dengarlah dulu penjelasan dari Idayu…Adib…sekiranya Adib meminta kasih dari Idayu..Idayu tak mampu memberikannya kerana kasih Idayu hanya pada ALLAH SWT..kalau Adib meminta cinta Idayu..Idayu dah pun serahkan cinta itu hanya pada RASULULLAH SAW…andai Adib meminta kasih dan sayang Idayu…Idayu hanya berikannya kepada kedua ibu dan ayah idayu tercinta, tapi Adib meminta untuk berada di hati Idayu…dan janji Idayu akan membenarkannya andai Adib benar-benar menghargainya…” jawab Idayu sambil tersenyum dan mengangguk.

“Syukur…alhamdulillah…” Adib menarik nafas lega…kini hanya senyuman yang terukir di bibir mereka……

____________________________________________________________________

CINTA PERTAMA ADALAH CINTA YANG TERBAIK DIANTARA SEMUA SIRI CINTA YANG PERNAH DILALUI. SUATU KENANGAN TERINDAH YANG TIADA GANTINYA……

Nukilan,

miey@awek casper

3.41 am